تاريخ : دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:دین در دنیای مدرن, | 15:34 | نویسنده : رضا افخمی

دين در دنياي مدرن (قسمت اول)

 

چكيده
 

مقاله‌ي حاضر به بررسي جايگاه دين در عصر مدرن مي پردازد. بحث در اين باره كه آيا لازمه‌ي مدرنيسم و تجدّد طلبي و علم و پيشرفت و عقل گرايي آن است كه دين از ساحت هاي زندگي بشر كنار گذاشته شود، از جمله مسائل مهم و مباحث سرنوشت ساز و چالش برانگيز بين انديشمندان ديني و روشن فكران سكولار طي چند قرن گذشته بوده است. برخي از انديشمندان سكولار چنين ادعايي مطرح كرده اند. بحث و فحص درباره‌ي صحّت اين فرضيه و اينكه قايلان آن چه دلايلي بر ادعاي خود اقامه كرده اند و آيا از نظر علمي و تاريخي، چنين ادعايي قابل اثبات است يا خير، و اينكه چگونه مي توان بطلان اين ادعا را ثابت كرد، مسائلي هستند كه اين نوشتار سعي كرده است بدان ها بپردازد.
كليد واژه ها: دين، مدرنيته، علم جديد، عقلانيت، پيشرفت، پوچ گرايي، خداباوري، معنويت



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:54 | نویسنده : رضا افخمی

جن در قرآن
ابوحزه ثمالي از اسحاق سبيعي نقل مي کند:
به مسجد بزرگ کوفه وارد شدم. ديدم مردي با موهاي سر و ريش سفيد به ستون مسجد تکيه داده و گريه مي کند و قطرات اشک بر گونه هايش جاري شده است به او گفتم: چرا گريه مي کني؟ گفت: من صد و چند سال از عمرم گذشته است و عدالت و حقيقت را تنها در دو وقت از شب و دو وقت از روز ديده ام که ظاهر و محقق شود و من براي آن گريه مي کنم.
گفتم: آن ساعاتي که اجراي عدالت و حقيقت را ديده اي کدام هستند؟ گفت: من مردي از يهود بودم در کوفه دوستي داشتم که چشمش معيوب بود



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:54 | نویسنده : رضا افخمی

 

چکیده
 

بصیرت در حقیقت، حاصل بررسی موشکافانه همه ابعاد دور و نزدیک یک مسئله و فراهم آوردن یک معرفت ویژه نسبت به آن به منظور ارزیابی واقعی و ژرف آن مسئله است، به طوری که هیچ گونه تردید و تزلزل در آن راه نیابد.
بصیرت با این مفهوم عمیق، در دیدگاه امیرالمومنین (علیه السلام) جایگاهی رفیع دارد. از نظر حضرت، ارزش انسان، وابسته به معرفت و بصیرت او است و ایمان آنگاه برای مومن سودمند است که همراه نور بصیرت باشد.
با توجه به این جایگاه بلند، مقاله با واکاوی سخنان حضرت به دنبال مبانی و عوامل ایجاد بصیرت می­باشد، زیرا کسب این ویژگی که در سرنوشت انسان نقشی حتمی دارد، قطعا مستلزم حصول ملکاتی است که در لایه­های عمیق وجود انسان رسوخ کرده باشد. نتیجه این جستجو، پژوهشگر را به مبانی مختلف رهنمون می­کند که مهمترین آن­ها عبارتند از تقوی، زهد، تفکر و عبرت.
تقوی رابطه ای مستقیم در کسب فهم عمیق دارد. پیمودن صراط مستقیم به دلیل خطرات و پرتگاه­های بسیاری که در مسیر آن قرار دارد، جز با عنایت و هدایت الهی ممکن نیست و تقوی، این چراغ هدایت را در قلب انسان پرهیزگار فروزان می­کند.
از زهد به عنوان عامل دیگر بصیرت یاد می­شود. دلبستگی به دنیا و برقرار کردن رابطه محبتی با آن، چشم و گوش دل آدمی را نسبت به حقایق آن کور و کر می­کند و پرده غفلت را بر عیوب دنیا قرار می­دهد.
تفکر، زمینه ساز بصیرت است و راهگشای هدایت انسان. اگر بصیرت به معنای رسیدن انسان به درجه ای از درک و فهم تلقی گردد که بتواند از ظواهر امور بگذرد و به باطن آن بنگرد ، بی تردید «عبرت» یکی از راه­هایی است که می­تواند انسان را به این مقصد برساند.
 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : رضا افخمی

 

 به اين حديث عجيب كه شيخ متقدمين، حضرت صدوق آن را در كتاب مجالس نقل كرده، عنايت كنيد «1»:

زمانى كه ابن ابى العوجاء آن مادى‏گراى ملحد به همراه جماعتى از همراهان خود نزد امام صادق عليه السلام نشستند و آن اعتراض‏هاى جسورانه و بى‏ادبانه را در مورد مسئله حج عنوان كرد، امام صادق عليه السلام فرمود:

برازنده‏ترين سلطان فرمانده كه بايد برابر او سان داد و برابر امر او سر اطاعت فرود آورد و از نافرمانى او حذر كرد، خداست كه منشى‏ء ارواح و صور است



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:52 | نویسنده : رضا افخمی

اشاره : قرآن را که می گشاییم، دهها و حتی صدها آیه روشن گر و الگو بخش می یابیم که نشان از رادمردی جاودانه دارد، والا گوهری که افزون بر مقام عصمت که ارزشی بس گرانبهاست فضایل کیمیاگون او در آینه آیات به خوبی بیان شده است و اکنون که چهارده قرن از زمان حیات امام علی علیه السلام می گذرد، گویی او، انسان امروز جامعه ماست و یکایک ویژگی های وی، به مثال آفتاب عالم تاب، تمامی افراد را از ظلمت های زندگانی رهایی می بخشد و اینک که در ماه رمضان نسیم روح بخش سخنان خداوندی، رواق وجودمان را با عطر خود، معنویتی دیگر می بخشد، برخی از آیات قرآن کریم را درباره امیرمؤمنان علی علیه السلام با نگاه دل می بینیم و سیمای علی را در آینه قرآن نظاره می کنیم



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:52 | نویسنده : رضا افخمی

چرا شمشیر حضرت علی دوسر داشت؟


 





 
برخی به خطا تصور می‏کنند که ذوالفقار یعنی، شمشیری که دو تیغه دارد و بر همین اساس، در نقاشی‏ها و حتی فیلم‏ها، آن را دو تیغه نشان می‏دهند در حالی که چنین نیست. ذوالفقار یعنی چیزی که دارای مهره ‏ها و شیارها و حفره‏ ها است.
فقار جمع فقره (مهره های کمر) و فقره (شیارها و حفره ‏ها) است


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:51 | نویسنده : رضا افخمی

صدقه در سیره حضرت اميرالمومنین (ع)

 


 





 
اسلام با نفوذ معنوي خود در ميان مردم توانسته است اعمالي هم چون وقف را در حد بسيار بالايي گسترش دهد که اين امر مهم در طول قرن ها باعث استمرار خيرات و برکات فراوان جهت محرومين گرديده است. امام صادق (ع) مي فرمايد: پس از مرگ پرونده اعمال انسان بسته مي شود مگر سه گروه يکي از آنها کساني هستند که در زمان حيات خود اقدام به تأسيس کار خيري (مثل حفر قنات يا وقف باغ و زمين) کرده باشند که اين کار به عنوان صدقه ي جاريه براي او محسوب مي شود و دائماً ثواب اين حرکت معنوي در عالم برزخ به او مي رسد.
 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:50 | نویسنده : رضا افخمی

 

« جرج جرداق » نویسنده مسیحی و از پژوهشگران بنام لبنان با نگارش کتاب وزین« الامام علی صوت العداله الانسانیه » عضق و علاقه خود را به شخصیت این امام و زندگی و اندیشه او ابراز کرده است.

وی در کتاب پنج جلدی که « هادی خسروشاهی » آن را با عنوان « امام علی (ع) صدای عدالت انسانی » به فارسی ترجمه و چاپ کرده، عاشقانه به تفکر انسانی و دوران زمامداری نخستین امام شیعیان پرداخته است.

علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه، علی و سقراط، علی و عصر او، علی و ملیت عرب پنج جلد کتاب « صوت العداله الانسانیه » است که جرج جرداق مسیحی بهترین سال های جوانی اش را صرف تحقیق و نگارش آن کرده است



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:49 | نویسنده : رضا افخمی

وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود. کسی که لایق نیست اسراف محبت است

 

216178105177223241117618414229182112731585 سخنان کوتاه دکتر شریعتی | http://shariati.nimeharf.com



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | 18:40 | نویسنده : رضا افخمی
ضرورت معاد
 
  معاد در لغت از ریشه عود به معنای رجوع و بازگشت است و در اصطلاح به معنای بازگشت انسان و زنده‌شدن دوباره او بعد از مرگ است تا جزای اعمالی را که در دنیا به اختیار خود مرتکب شده در آخرت مشاهده کند.[1]
 
ادیان گذشته و مسأله معاد
  شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه همه ادیان مسأله معاد بوده است. همه ادیان به اینکه عالم دیگری ماورای عالم دنیا و طبیعت وجود دارد معتقدند و این مسأله از جمله مسائلی است که فطرت هر انسانی به آن اذعان می‌کند.
  اعتقاد به معاد از ارکان اساسی و جزو ضروریات دین اسلام نیز به شمار می‌آید. خداوند گفتگوی نوح با قومش را در قرآن این‌گونه حکایت ‌می‌کند:
 
«وَاللَّهُ أَنبَتَکُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا ثُمَّ یُعِیدُکُمْ فِیهَا وَیُخْرِجُکُمْ إِخْرَاجًا» (نوح/18،17)
«و خدا شما را مانند نباتات از زمین برویایند سپس به زمین بازگرداند و دیگر بار شما را برانگیزد»
 
 

 



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد